Gaggenau

Universets
gartner.

Charles Jencks’ genskabte landskaber leder tankerne hen på
menneskets "plads i kosmos" og muligheden for bedre verdner.

Charles Jencks i "Garden of Cosmic Speculation" i Portrack.

Umiddelbart ligner det et hvilket som helst hus i den velstående bydel Holland Park i London. Men så bemærker man vinduerne på øverste etage: som vidtåbne og overraskede øjne. De forbereder dig på, hvad der gemmer sig indenfor. Huset – der er bygget i 1840, men nu et "førsteklasses postmodernistisk monument" og et "højdepunkt i symbolsk arkitektur" – vrimler med symboler, fra forhallen med en panelklædt "kosmisk oval" til de bageste ruder, der kan tolkes som skiftevis en mand, en kvinde, en hund, solen og månen. Idéerne, forklarer ejer Charles Jencks, stammer fra kosmos: planeterne, solsystemet og årstiderne.

Charles Jencks – der er arkitekt, arkitekturhistoriker, landskabsarkitekt og forfatter til indflydelsesrige tekster om modernisme og postmodernisme – beskæftiger sig med intet mindre end "universets arkitektur". Mere præcist er han interesseret i, hvordan den fysiske verden er opbygget – den samlede fysiske verden, lige fra atomer og DNA til planeter, stjerner og galakser. Og også menneskehedens plads i den.

Med skulpturparken "Garden of Cosmic Speculation" ved sit hjem i Portrack (Dumfries, Skotland) har Charles Jencks videreudviklet og finpudset denne kosmologi. Det er et ekstraordinært sted. Den mere end 12 hektar store grund har siden grundlæggelsen i 1989 stillet spørgsmål ved de grundlæggende naturlove. Et resultat af dette er bl.a. The Universe Cascade. Fra terrassen bag huset dukker denne trappeformede vandfaldskonstruktion op, og derfra følger den universets 15 mia. år lange historie. Længere fremme skildres en komets hale i form af en buet bro. Et område bestående af stålfliser og plænefirkanter demonstrerer den altopslugende tiltrækningskraft ved sorte huller. Søer og landskabsformer illustrerer matematiske fraktaler. Selv drivhusets metaltagrygning indeholder ligninger fra fysikkens verden. Idéen bag det, forklarer Charles Jencks, er at skabe et mikrokosmos af universet – en naturoplevelse på et dybere og mere sanseligt plan. Det er ikke et helt almindeligt landskabsarkitektonisk projekt.

Besøgenes reaktioner spænder fra "underligt" til "vidunderligt", siger han. "Men de fleste forstår, at haven er en del af en længere historisk tradition. Japanske zen-haver, persiske paradishaver samt engelske og franske renæssancehaver udspillede allesammen historien om kosmos, som den blev forstået på den tid." I dag, siger Charles Jencks, har europæiske haver en tilbøjelighed til at fremstå som harmoniske kombinationer af blomster og blade blottet for allegorier eller metaforer. Men han mener, at det hele – arkitektur, kunst og havedyrkning – bør være indholdsdrevet.

Den såkaldte DNA Garden, der er en del af Garden of Cosmic Speculation.

"Alt bør have et budskab og ikke bare være tiltalende eller sensationelt. Det skal få os til at stoppe op og tænke, ikke blot på her og nu, men også på vores plads i det store verdensbillede." Haver, tilføjer han, er også en slags selvbiografi. "De afslører de lykkeligste øjeblikke og tragedierne og fortæller i det hele taget meget om os."

Kan mennesket overvinde naturen? "Aldrig", siger Charles Jencks. "Men vi er alle romantikere, og igennem haver kan vi forestille os en bedre verden." Han har to fuldtids- samt en deltidsgartner ansat ved Portrack House og derudover hjælpere på sæsonbestemt basis. Er han selv involveret i arbejdet? "Selvfølgelig. Men intet tungt arbejde, for så kan du ikke tænke."

Maleri af "Crawick Multivers", et projekt der anvender landskabskunst til at omdanne et tidligere åbent kulbrud.

Charles Jencks er født i 1939 i Baltimore og har studeret arkitektur på Harvard. Med udgangspunkt i en afvisning af den dengang herskende Gropius-ortodoksi har han fulgt overbevisningen om, at mindre ikke er mere ("less is more"), men at mere derimod er anderledes. "Problemet med arkitektur var religioners sammenbrud og en mindsket interesse for offentlige bygninger, der kan forbedre vores menneskelige værdier," siger han. "Jeg kalder det betydningens krise. Det førte til min interesse for kosmologi."

I 1965 flyttede han til London, hvor han underviste ved Architectural Association (AA) og designede bygninger i samarbejde med andre arkitekter. Det var på AA, at han mødte sin nu afdøde kone, Maggie Keswick, en ekspert i kinesisk havekunst og geomantik. Da Maggie Keswick bad ham om at designe hendes families hus og have i Skotland, ændrede Charles Jencks sit fokus til landskabsarkitektur. "Det hele startede med udgravningen af en sump, der skulle blive til et sted, vores to børn kunne bade," siger han. "Den udgravede jord gav mulighed for ikke bare at forme ejendommens landskab, men også at opfinde nye grundprincipper inden for landskabsarkitektur."

Da hans kone blev syg med kræft (hun døde i 1995), stiftede parret de bemærkelsesværdige "Maggie's Centres", som tilbyder gratis støtte til alle, der er berørt af kræftsygdommen. Til minde om hende har Charles Jencks rekrutteret nogle af verdens bedste arkitekter og landskabsarkitekter til at designe centrene – bl.a. Frank Gehry, Zaha Hadid og Rem Kohlhaas. Det er en ordning, der fortsat er til ære for hende.

Nord-syd udsigt over Crawick Multivers fra amfiteateret.

Og Charles Jencks har aldrig opgivet forsøget på at forstå universet igennem sine haver. Han har også designet plænen foran Scottish National Gallery of Modern Art i Edinburgh, der omfatter en række halvmåneformede og trindelte høje og damme inspireret af kaosteori og, med hans egne ord, af "måden naturen organiserer sig selv på". I dag er han engageret i "Crawick Multivers", som er en større landskabsistandsættelse og et kunstprojekt i Dumfries og Galloway, der anvender landskabskunst til at omdanne et tidligere åbent kulbrud. Det er et igangværende projekt, der er privat finansieret af Hertugen af Buccleuch, og som siden det blev startet i 2010, hvert år har fokuseret på et tema, der undersøger kosmiske hændelser. "I år er Laniakea vores hovedtema. Det er et hawaiiansk ord, der betyder "grænseløs himmel". Laniakea er den galaktiske superhobe, der er hjemsted for Mælkevejen og 100.000 andre nærliggende galakser." Charles Jencks, manden der helliger sit liv og arbejde til vores eksistens' mysterier, smiler pludseligt. "Lad mig fortælle dig, hvad det er, der morer mig," siger han. "Jeg var for nylig i stand til, igennem argumenter, at bevise, at Gud er en kvinde."

Af Josephine Grever

www.charlesjencks.com

"Maggie's Centre" i Dundee, opkaldt efter Charles Jencks' afdøde kone og designet af Frank Gehry, tilbyder gratis støtte til alle, der er berørt kræft.

Mere indhold: Design og kultur

• Universets
    gartner.

• Rejsen er målet.

Mere
  • Et lærred for det nye nordiske køkken.

• Poesi til væggene.